От дълбока древност хората ценят плодовете и зеленчуците. Много изследвания доказват незаменимата им роля като източници на важни хранителни съставки и фактори, стимулиращи процесите на храносмилане.

С какво са полезни плодовете и зеленчуците?
С плодовете и зеленчуците в организма се внасят:
  • Витамини - С, Р, В1, В2, РР, К, каротин, фолиева киселина, инозит, холин и др;
  • Минерални соли - калий, калций, желязо, мед, манган и др.;
  • Органични киселини, съдържащи се предимно в плодовете - ябълчена, лимонена, винена, янтърна, оксалова и др;
  • Олиго- и полизахариди - глюкоза, фруктоза, пектин, скорбяла и др;
  • Фитонциди - вещества, които притежават антибактериален ефект.

    Плодовете и зеленчуците повишават апетита, влияят върху секреторната функция и ензимната активност на жлезите в храносмилателната система, спомагат за по-доброто усвояване на калция и магнезия. Тези продукти са източници на баластни вещества (хранителни фибри, влакнини), които не се разграждат в стомаха и червата, но допринасят за поддържане на нормалната чревна флора, неутрализират токсичните вещества, от значение са за ранната профилактика на затлъстяването, атеросклерозата, рака на дебелото черво и други заболявания.

    Кога в менюто на бебето трябва да се включат плодове и зеленчуци?
    Като имаме предвид многостранната роля на плодовете и зеленчуците, препоръчваме включването им като плодови сокове още през 2-рия месец от живота на детето.
    Ако кърмите детето, с оглед запазване на продължителността на кърменето, е по-добре да дадете плодовите сокове по-късно - поне след 4-ия месец.
  • Кои сокове са подходящи за бебето?
    В повечето случаи лекарите съветват отначало да се започне с ябълков сок, който се понася много добре от малките бебета. През следващите месеци, в зависимост от състоянието на детето и сезона, постепенно соковете се разнообразяват. Можете да ги приготвяте от моркови, череши, вишни, малини, праскови, кайсии, цитрусови плодове.

    Кои сокове имат разхлабващ ефект и кои запичащ?
    Соковете от домати, сливи, круши, грозде и портокали имат разхлабващ ефект, а тези от вишни, ябълки, моркови и лимони, запичащ.

    Соковете от кои плодове могат да причинят алергични прояви?
    Някои сокове, приготвени от цитрусови плодове, киви, ягоди, малини могат да бъдат причина за алергични прояви, най-често кожни обриви или от страна на храносмилателната система, особено при деца с фамилна обремененост с алергия. Затова при тези случаи се препоръчва включването им в менюто на детето по-късно, през второто полугодие.

    Как се приготвя бебешки сок в домашна обстановка?
    В домашна обстановка соковете се приготвят само от здрави, пресни и добре узрели плодове или зеленчуци, които се почистват и измиват много старателно. Плодовете или зеленчуците се настъргват на предварително изварено ситно ренде и се изцеждат през чиста марля. Соковете се консумират от детето веднага след приготвянето им.

    Откога на детето може да се дава плодово пюре вместо плодов сок?
    След 3-месечна възраст децата могат да приемат освен сокове, и готови плодови пюрета без мляко, които са със значително по-високо съдържание на целулоза. Не е правилно в кърмаческата възраст да се консумират нектари и сокове, които са предназначени за възрастни, както и тези, в състава на които има захароза, изкуствени ароматизанти, оцветители и консерванти.

    Кои сокове са за предпочитане - домашно приготвените или готовите?
    У нас има голямо разнообразие от плодови сокове и пюрета, произведени от наши и чужди фирми. Готовите детски плодови сокове и пюрета имат редица предимства пред домашно приготвените - контрол при всички етапи на производството, постоянен витаминен и минерален състав, добри вкусови качества и добра поносимост, гарантирана бактериална чистота.

    Майките добре оценяват значението на плодовете и зеленчуците за здравето на малките си деца, но често си задават въпроса: "Какви количества трябва да приемат децата и кога е най-добре да се дават плодовите сокове и пюрета?"

    За да се провери поносимостта на детето към сока, се започва с малки, постепенно увеличаващи се количества. С плодовите сокове не трябва да се прекалява. Много млади майки са склонни да дават големи количества сокове - около 100-120 мл на прием, което може да бъде причина за храносмилателни разстройства, за намаляване на обема на приеманото мляко (кърма или адаптирано мляко).

    Отговора на въпроса кога и какви количества плодови сокове, пюрета и плодове да давате на детето:


    През 2-рия м. 5-10 мл 2 пъти дневно, обикновено след хранене
    През 3-ия м. 15-20 мл 2 пъти дневно
    През 4-ия м. 20-25 мл 2 пъти дневно
    През 5-ия и 6-ия м. 25-30 мл 2 пъти дневно
    През 6-ия м. могат да се дават настъргани на ситно ябълки, круши и други плодове, както и намачкани банани
    През 7-ия до 9-ия м. 30-40 мл 2 пъти дневно
    През 10-ия до 12-ия м. около 50 мл 2 пъти дневно


    След 1-годишна възраст децата трябва да приемат средно дневно по 250-300 г плодове и 50 мл (сокове, нектари, плодови пюрета, компоти).